7 maart 2019

Door Damaris Verkijk: Marketing Manager

 

Het lijkt zo makkelijk. Je hebt een leuke actie op jouw website en je kunt even geen mooie foto vinden van een glas wijn, een gerecht of product. Snel een mooie afbeelding googelen, er zijn er genoeg te vinden. Stop. Deze foto’s zijn allemaal gemaakt door iemand en daarom mag jij deze niet zomaar gebruiken. Je moet hiervoor aan de fotograaf toestemming vragen en hier staat vaak een geldbedrag tegenover. Terecht ook, die fotograaf moet ook zijn brood verdienen. Jij krijgt ook geld voor elk gerecht dat je verkoopt aan jouw gasten. Als ze niet betalen is het diefstal.

Behalve dat het vervelend is voor de fotograaf, is het ook vervelend voor jou, want een boete krijg je. Dat staat vast. Er zijn verschillende organisaties die deze foto’s opsporen en je een boete geven namens de fotograaf.

Wij hebben een eigen fotograaf die foto’s maakt voor onze websites en wij hebben een account bij een beeldbank voor algemenere foto’s. Dus waarom schrijven wij deze blog? Omdat een ongeluk in een klein hoekje zit. Ondanks onze intentie om altijd eigen foto’s te gebruiken, hebben wij in het afgelopen jaar drie (!) keer een boete gekregen voor het gebruiken van foto’s die niet van ons zijn.

Erg he? Ja zeker, dit was absoluut niet expres. We weten dus waar het mis kan gaan en waar je op moet letten als je jouw website checkt op (per ongeluk) ooit gestolen afbeeldingen.

We hopen dat je aan onze fouten wat hebt en dat we je een boete kunnen besparen.

·         Jouw website is niet in eigen beheer; Als je website is gemaakt door iemand anders, moet jij misschien zelf tekst en afbeeldingen toevoegen. Het kan zijn dat jouw websitebouwer voorbeeldfoto’s heeft geplaatst als aanduiding voor plekken waar je jouw eigen foto nog moet plaatsen. Hiervoor heeft jouw websitebouwer misschien even snel een foto gegoogeld en daar niet voor betaalt. Het maakt niet uit dat jij dit niet zelf hebt gedaan, de boete is voor jou.

·         Je hebt een gestolen afbeelding in een heel oud bericht; Als je jouw website checkt, kijk dan niet alleen naar wat er op de homepagina staat. Ook foto’s bij bijvoorbeeld nieuwsberichten die al lang niet (meer) direct in beeld zijn, tellen mee en worden gevonden.

·         Jij hebt het beheer van de website overgenomen; Weet je niet zeker of een foto is gekocht bij een beeldbank? Misschien omdat je het beheer van iemand anders hebt overgenomen en je dit dus niet meer goed kunt herleiden. Verwijder de foto dan toch en vervang hem door een foto waarvan je zeker weet dat je deze op eerlijke wijze hebt verkregen.

·         Achtergrond afbeeldingen; Een afbeelding waar maar een klein detail van te zien is of afbeeldingen die heel klein zijn, worden ook gevonden en tellen net zo goed mee.

·         Product foto’s zijn ook foto’s; Het is misschien heel logisch, maar het wordt ook nog weleens over het hoofd gezien. Daarom nemen we hem toch mee. Een afbeelding van een tomaat of een glas bier, is ook een foto waar (juist) auteursrechten op zitten.

Dus check je website goed. Een boete kun je niet meer terugdraaien en je krijgt geen eerste, tweede of laatste waarschuwing. Terecht ook natuurlijk. Daarnaast is het natuurlijk ook veel mooier om gasten en goede indruk te geven van de sfeer van jouw horecabedrijf met eigen foto’s.