Gastheer/ Gastvrouw (BBL mbo niveau 2)
Aan de opleiding Gastheer/ Gastvrouw is afgelopen jaar de cursus en het examen Sociale Hygiëne toegevoegd. Dit onderdeel achtten wij als een essentieel onderwerp bij deze opleiding. Het is belangrijk dat gastheren en gastvrouwen op de hoogte zijn van de wet -en regelgeving omtrent alcohol en drugs in de Horeca. 

 

De BBL mbo niveau 2 opleiding wordt komend schooljaar ingedeeld in 5 modules, namelijk de modules:

  • Gastvrijheid
  • Sfeer creëren
  • Dranken kennis
  • Foods
  • Communicatie

 

Gastvrijheid

Uiteraard zal deze module de start van het schooljaar inluiden. Het belangrijkste bezit van een goede gastheer of gastvrouw is natuurlijk gastvrijheid. Het onderdeel Sociale Hygiëne komt tijdens deze module aan bod en om direct met de deur in huis te vallen, worden de deelnemers van de opleiding ingezet voor de organisatie en uitvoer van de diploma uitreiking van de geslaagde deelnemers van afgelopen schooljaar. Van praktijkervaring leren de deelnemers  het meest en daarom mogen de nieuwe gastheren en gastvrouwen direct hun organisatietalent laten zien. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontvangst van de gasten, de plaatsing van de geslaagden, de verzorging van de sprekers tijdens de uitreiking en de organisatie en uitvoering van de borrel. Vanaf de eerste week van september is ook het opleidingsrestaurant weer geopend, waar de deelnemers van de opleiding op de maandag de bediening zullen verzorgen.

Sfeer creëren 

Ook deze module richt zich uiteindelijk op een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers gaan samen met de deelnemers van de koksopleidingen het beroemde Horeca Academie kerstdiner verzorgen. De gastheren en gastvrouwen zijn hierbij hoofdverantwoordelijk voor sfeer creëren. De ambiance, de muziek, het opdekken van de tafels en versiering van de ruimte is volledig onder hun hoede.

 

 

Dranken kennis

Naast het leren over wijn,  komen bier ( bierproeverij en tapkwaliteiten), koffie ( via een uitgebreide barista training) en sappen in de module uitgebreid aan bod.

Foods

Het is essentieel om als goede gastheer of gastvrouw ook voldoende kennis te hebben over eten. Op deze manier is een gastheer of gastvrouw bereid om gasten op de juiste manier te informeren over de verschillende gerechten en producten op de menukaart. Het hele jaar door zal hier aandacht aan besteed worden tijdens de dineravonden van de Horeca Academie, maar in deze module wordt hier nog meer de focus op gelegd. Denk hierbij aan onderwerpen zoals allergenen, eetcultuur en wensen en wijn- spijscombinatie.

Horeca Academie-trainingen-allergenen-online-cursus

Communicatie

Natuurlijk is heldere communicatie een belangrijk onderdeel van de opleiding Gastheer/ Gastvrouw. Niet alleen met gasten, maar ook tijdens de omgang met collega’s is het belangrijk dat je leert om op de juiste manier feedback te geven en te ontvangen.

 

 

 

Wil je meer praktische uitleg over de opleiding of wil je je direct inschrijven voor de opleiding? Bezoek dan officiële de pagina van de opleiding Gastheer/ Gastvrouw.