1. Dubbele Shifts

Werk met een tijdslot en dubbele shifts. Veel ondernemers kiezen er in de huidige situatie voor om twee tot drie shifts te draaien voor zowel lunch als diner. Gasten kiezen online zelf voor het tijdslot naar keuze. Hierdoor kun je gemakkelijk 3 volle shifts draaien en heb je de regie in eigen hand. Communiceer op social media dat gasten kunnen reserveren en op deze manier zeker zijn van een plekje op jouw terras.

2. Corona-toeslag

Er is niets mis met een kleine toeslag mits dit een bedrag is wat je kunt verantwoorden. Een bedrag wat het je daadwerkelijk kost om die tafel en stoelen schoon genoeg te krijgen en wat de pre-check aan extra tijd kost’, zegt een ondernemer. Overweeg voor jouzelf of een lichte prijsverhoging redelijk is op dit moment en of het gasten niet afschrikt. Wat je bijvoorbeeld ook kan doen, is je hardloper 50 cent duurder maken, en een iets minder populair gerecht iets goedkoper.

3. Upselling & bijverkoop

Upselling en bijverkoop zijn tijdens deze crisis belangrijker dan ooit. Suggesties doen aan tafel levert meer omzet op. Gasten die koffie bestellen kun je best een suggesties doen voor taart, bier kan speciaalbier worden of bier met een bittergarnituur. Het is belangrijk om medewerkers te trainen in bijverkoop. De meesten vinden het opdringerig om suggesties aan tafel te doen, maar het is juist gastvrij. Gasten willen juist graag weten dat je verse appeltaart in huis hebt, of huisgemaakte ijsthee.

4. Combi-deals (Decoy effect)

Maak gebruik van het Decoy effect. Wordt nog erg weinig toegepast op menukaarten, terwijl het juist een hele goede kans is om jouw gast te verleiden om meer geld uit te geven op een horecaterras. Hoe werkt het?

Stel, je wilt graag jouw gast verleiden om een taartje te bestellen bij de cappuccino. Dit kun je aantrekkelijker maken door een combinatie te maken en het decoy effect te gebruiken:

Cappuccino €2,50
New York Style Cheesecake €6,50
New York Style Cheesecake met cappuccino €6,50

Het is waarschijnlijker dat een gast een andere keuze maakt tussen twee opties, als een derde, minder aantrekkelijke optie wordt toegevoegd om de waarde van de duurste optie te laten zien (onderzoek van Ariely). De combinatie van de cappuccino en de New York Style Cheesecake is opeens een goede deal! Dat komt omdat de prijs van de Cheesecake als vergelijkingsmateriaal dient op je menukaart.

5. Zelfgemaakte ijsthee

Qua inkoop kost een glas zelfgemaakte ijsthee helemaal niets. Het is heel veel water, een beetje thee, wat fruit en garnering. Als je echt los gaat op de garnering zit je op zo’n 30 eurocent per glas. Maar je kan ze prima voor 3,50 euro op de kaart zetten.

6. Beperk je menukaart

Het terras openen in coronacrisis brengt extra uitdagingen met zich mee. Als ondernemer moet je die 1,5 meter in acht houden. Het aanbieden van een kleinere kaart, of het bieden van keuze uit een beperkt aantal menu’s, zorgt ervoor dat je beter aan de veiligheidsregels “kunt voldoen, omdat minder handelingen in de keuken nodig zijn en meer borden tegelijk uitgegeven kunnen worden.

7. Omschrijving gerechten

De stars uit je assortiment zijn jouw toppers: ze worden veel verkocht en hebben een fijne winstmarge. Deze gerechten verdienen het om in het zonnetje te staan en de meeste aandacht te krijgen op je menukaart, of op een krijtbord bij de ingang. Geef ze een goed zichtbare plek én gebruik waardevolle woorden in de menuomschrijving. Op deze manier kun je je verkoop boosten met bijna 30 procent. Ook “gezond” scoort goed!

8. Scherp inkopen

Koop niet direct groot in en werk tijdelijk meer met producten uit de diepvries. Wanneer de versoepelende maatregelen toch weer worden aangescherpt, zit je niet direct weer met een enorm overschot aan verse producten.

9. Slimme inrichting van je terras

De inrichting van je terras is in tijden van corona essentieel. Zorg dat je plaats hebt voor tweetjes, maar plaats je terrasopstelling ook zo dat niet gezamenlijke huishoudens samen aan tafel kunnen zitten. ’ Eén wijk met alleen tweetjes en één met alleen viertjes zorgt ervoor dat looppaden recht blijven en het helpt bij het behouden van éénrichtingsverkeer.’ is het advies van een ondernemer. Laat wanneer mogelijk medewerkers gebruik maken van hun eigen bar in hun eigen wijk. Zo voorkom je onnodig passeren en verkort je de looproutes.

10. Verhuur loungehoek

Het staat nog in de kinderschoenen, maar steeds meer horecaondernemers durven het aan: een loungebank verhuren aan een bepaald aantal personen voor een bepaald bedrag en voor een bepaald aantal uur. 100 euro voor een loungebank op de hotspot van jouw terras voor de duur van 2,5 uur, inclusief fles cava, water en bittergarnituur.