28 juni 2018 | Nieuws

Vanaf april hebben wij een nieuwe docent in ons team. . Frederike Visser zit al geruime tijd in de horecabranche en vond het tijd om al haar kennis en praktijk ervaring over te gaan brengen op de gastheren en gastvrouwen van de toekomst. Dit sluit het beste aan bij de visie van de Horeca Academie. Docenten met toewijding voor het vak, die uit de praktijk komen en naast hun werk als docent & mentor, nog steeds in de Horeca werken.

Om een goed beeld te krijgen van de meerwaarde van de opleiding Gastheer/Gastvrouw én om Frederike beter te leren kennen, hebben wij haar een aantal vragen gesteld.

Over Frederike, haar achtergrond en werkervaring

Frederike is al meer dan 15 jaar werkzaam in de Horeca. Na haar HAVO heeft zij bewust gekozen voor de praktijkgerichte opleiding Horeca Ondernemer Manager niveau 4 van de Middelbare Hotelschool. Tijdens deze opleiding heeft zij onder andere de kans gekregen om in Engeland stage te lopen bij het Ettington Park Hotel, een groot landhuis hotel, waar alles tot in de puntjes verzorgd is voor de gasten.
Na haar opleiding heeft ze vooral in de hotel- en evenementensector gewerkt. Frederike startte haar carrière bij evenementenlocatie Landgoed Te Werve (van Event Company). Vier jaar lang heeft zij particuliere en zakelijke partijen succesvol laten verlopen als partymanager. Daarna hebben onder andere het Kurhaus Hotel, Hotel des Indes, Auberge de Kieviet en het toen nieuwe restaurant De Dyck mogen profiteren van haar passie voor de horeca. Bij het Kurhaus was zij nauw betrokken bij het openen van de Executive Lounge voor de VIP gasten. En De Dyck was toen een nieuw restaurant/evenementenlocatie die boer Kempenaar opende in zijn authentieke boerenschuur.

De keuze om docent te worden bij de Horeca Academie

Wat Frederike vooral mooi vindt aan de Horeca Academie, is de kleinschaligheid. Kleine groepen en veel persoonlijke aandacht is belangrijk om de deelnemers echt goed te kunnen begeleiden.

Kiezen voor de opleiding Gastheer/ Gastvrouw

Werken in de horeca is een veel voorkomende bijbaan; makkelijk geld verdienen door simpel werk te doen…. Frederike: ‘Nee, het is veel meer dan alleen maar een paar drankjes wegbrengen en een bord met biefstuk op tafel zetten. Het gaat om het totaalplaatje.’
Service is wat je geeft, Hostmanship is de kunst om mensen zich welkom te laten voelen. Een kunst die een ieder kan leren omdat je echt verschil wilt maken.

De belangrijkste onderdelen van de opleiding Gastheer/ Gastvrouw

Gastvrijheid staat natuurlijk op nummer één bij de opleiding tot gastheer/gastvrouw.
Communicatie is ook een heel belangrijk onderdeel, in de meest brede zin van het woord; als gastheer of gastvrouw ben je simpelweg altijd in beeld. De gast staat centraal, in welk segment dan ook, gedurende het hele verblijf. Je leert dat je als team de allerbeste service kan verlenen, en dat daar vele hulpmiddelen voor zijn, zodat je als team het uithangbord bent van het bedrijf.
Daarnaast is de communicatie tussen de keuken en bediening een essentieel onderdeel. Aankomend studiejaar wil Frederike hier nóg meer aandacht aan besteden door heel veel met de koks en de nieuwe Horeca Ondernemers / Managers samen te gaan werken tijdens praktijkgerichte opdrachten in en rondom ons restaurant.