5 september 2019 | Blog

Door: Kees van Delft, contentmarketeer Threewise zorgacademie & Bernadette Molier, Directeur Threewise zorgacademie

Wanneer wij met horeca bedrijven in gesprek gaan wordt er vaak gevraagd waarom een incompany traject gunstig is en wanneer het beter is om medewerkers individueel in te schrijven voor een opleiding of training. Contentmarketeer Kees van Delft heeft hier onderzoek naar gedaan en de feiten even op een rijtje gezet.

Er zijn meerdere manieren om medewerkers te trainen of op te leiden: door eigen mensen, een extern traject of door een incompany training of opleiding. In dit artikel zoomen we in op de voordelen en nadelen om trainingen en opleidingen incompany te organiseren.
Om te weten wat de voor- en nadelen van incompany zijn, is het goed om eerst te weten wat de betekenis is. Incompany betekent dat de training of opleiding in de organisatie zelf plaatsvindt. Het is een praktijkgerichte manier om de kennis en vaardigheden van meerdere medewerkers te laten aansluiten bij ontwikkelingen in de organisatie of het betreffende vakgebied. Elk bedrijf en iedere organisatie is immers anders en heeft specifieke ontwikkelbehoeften. In de horeca wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van incompany trajecten.

Voordelen van incompany
Een keuze voor incompany heeft meerdere voordelen ten opzichte van externe opleidingen:
> Maatwerk; een groot voordeel is dat de aanbieder een training of opleiding specifiek kan afstemmen op de organisatie en haar medewerkers. Vooraf worden behoeften, doelstellingen en het budget besproken, waarna de aanbieder de inhoud van de training of opleiding ‘tailormade’ ontwikkelt.
> Efficiënt; deelnemers hebben geen reistijd en maken geen reiskosten. Coaching on the job is bovendien makkelijk te organiseren.
> Eigen look and feel; de lesstof kan in de huisstijl van de opdrachtgever worden aangeboden, al dan niet via een eigen platform. Bestaande content van de opdrachtgever is desgewenst toe te voegen aan de online leeromgeving.
> Eigen regie; de organisatie bepaalt zelf de startdatum en de locatie.
> Teambuilding; deelnemers leren elkaar beter kennen, kunnen elkaar helpen en ontwikkelen zich vanuit een gezamenlijk (organisatie)belang. Dit versterkt de onderlinge samenwerking.
> Expertise; behalve professionele docenten vanuit de aanbieder bestaat ook de mogelijkheid om gastdocenten uit de eigen organisatie in te zetten.
> Kosten; een incompany training of opleiding is meestal goedkoper dan een externe opleiding.

Lees ook: Incompany trajecten voor jouw bedrijf

Nadelen van incompany
Behalve voordelen zijn er ook nadelen te benoemen als het gaat om incompany trainingen of opleidingen:
> Geen kruisbestuiving; incompany trajecten zijn uitsluitend bestemd voor medewerkers van de eigen organisatie. Er vindt dus geen kruisbestuiving aan kennis en ervaringen met professionals uit andere organisaties plaats.
> Afleiding; op locatie kunnen deelnemers worden weggeroepen als daar aanleiding toe is. Ook is het voor sommige deelnemers verleidelijk om vooral problemen in de organisatie of de afdeling te bespreken, in plaats van de ontwikkelbehoefte centraal te stellen.
> Motivatie; met name bij incompany trajecten is deelname niet altijd de eigen keuze van medewerkers. Aan de docent de schone taak om met zijn professionaliteit voor voldoende motivatie bij deze deelnemers en de groep te zorgen.
> Faciliteiten; een organisatie dient zelf voor goede studiefaciliteiten te zorgen om de incompany training of opleiding mogelijk te maken.

Wil jij jouw bedrijf verbeteren en jouw medewerkers helpen verder te ontwikkelen en te motiveren? Neem dan gerust een keer contact met ons op. Wij bieden incompany trajecten volledig op maat. Van een incompany leermeestertraining tot een korte en intensive serviceboost of een volledige interne BBL mbo opleiding. Alles is mogelijk.

Contact

  •