17 maart 2020 | Blog

Het is duidelijk. De horeca krijgt een klap. Daar kunnen we niet omheen. We kunnen alleen maar kijken hoe we er mee om kunnen gaan. Een aantal ondernemers zijn sinds het bericht van afgelopen zondag dat alle horeca moet sluiten tot en met 6 april 2020 al flink aan de slag gegaan. Het is mooi om te zien dan mensen niet bij de pakken neer gaan zitten. Creativiteit bloeit op in de moeilijkste periode.

Om je te voorzien van de nodige inspiratie, hebben we een aantal mooie ideeën voor je op een rijtje gezet.

Cadeaubonnen 
Het zal je verbazen hoeveel steun jouw vaste gasten je zullen bieden in tijden zoals deze. De gastvrijheid die jij altijd hebt geboden als bedrijf, krijg je nu terug. Gasten kwamen zelf met het idee om een dinerbon te kopen van hun favoriete restaurant om zo de nodige steun te bieden.

Ondernemers doen dit door een bon met een bedrag naar keuze te verkopen, maar ook door een arrangement te bieden. Je kunt ook een speciale korting geven op een arrangement, maar je zult zien dat het gasten echt niet alleen om deze korting gaat. Ze willen je echt graag steunen, geloof het maar.

Maaltijden bezorgen of afhalen
Het is tot nu toe nog wel toegestaan om maaltijden te bezorgen en afhalen mag ook. Hier kun je natuurlijk gebruik van maken. Als ondernemer is het dan slim om alleen je hardlopers aan te bieden. Hardlopers zijn gerechten op de kaart die het beste worden verkocht en die de hoogste marge hebben. Zo beperk je je inkoop en voorzie je jouw gasten van hun favoriete kipsate in deze moeilijke dagen. Iedereen blij.

Reserveer een plekje op het terras
In drukke periodes in de zomer, is het vaak als gast niet mogelijk om de perfecte plek te krijgen op jouw mooie terras. Wij hebben voorbij zien komen dat gasten terrasplekjes mogen reserveren tegen betaling.

Kok aan huis
Deze is voor de koks onder ons een goede oplossing. Stel je voor dat je als gast 25 jaar getrouwd bent en je kunt je liefde niet uit eten nemen? Een kok aan huis is de perfecte oplossing. Wat een luxe.

Tijd voor wat andere belangrijke zaken
Deze actie genereert niet direct omzet, maar het is wel perfect om nu mee aan de slag te gaan. Klussen die uiteraard niet te veel geld kosten. Dat muurtje dat er al jaren niet uitzag of die bar die nodig weer eens opgeschuurd moest worden. Al die klussen die altijd maar bleven liggen vanwege het personeelstekort en de tijdsdruk. Je kun ook eens kritisch kijken naar je menukaart, inspiratie opdoen door mooie kookboeken te lezen. Lekker surfen online om inspiratie op te doen. Dingen waar je anders de tijd niet voor neemt. Het kan nu.

Andere mooie acties die wij voorbij hebben zien komen waren niet om omzet te genereren. Wij vinden ze wel de moeite waard om te benoemen, omdat wij er heel erg blij van worden. Horeca medewerkers die zich vrijwillig aanbieden aan de zorgsector en restaurants die een boodschappen service aanbieden aan mensen uit de risico groep die het echt nodig hebben op dit moment.

Al met al blijft dit een moeilijke tijd. Wij hopen dat iedereen gezond blijft en met zo min mogelijk kleerscheuren uit deze periode komt. Deze maatregelen zijn hard nodig.